Contact
Contact

Geheugentraining voor ouderen

4 augustus 2022

Geheugentraining voor ouderen

Net als onze spieren, kunt u ook het geheugen trainen. Maar hoe?

Onze hersenen zijn een complex orgaan en de bron van geheugen, bewustzijn en emotie. Ze besturen onze bewegingen en ons gedrag. Ook coördineren ze onze ademhaling, bloeddruk en lichaamstemperatuur. Maar hoe weet u of uw hersenen ‘in vorm’ zijn?

Natuurlijk heeft het ouder worden effect op ons leven. Als het over ons lichaam gaat is het heel gewoon geworden om de achteruitgang te vertragen, bijvoorbeeld door wekelijks naar de sportschool te gaan, of zelf thuis uw spieren te trainen. Waarom zou dat voor onze hersenen anders zijn?

Uit onderzoek is gebleken dat u uw hersenen kunt stimuleren door geheugentraining. Door nieuwe dingen te blijven doen kunt u zelfs de komst van dementie vertragen of uitstellen.

De geheugentraining moet echter wel iets van uw hersenen vergen. Elke dag dezelfde soort puzzels doen helpt onvoldoende. Elke week schaken op de schaakclub helpt beter, omdat het sociale interactie combineert met een spel dat steeds weer nieuwe vragen oproept. Iets doen waarbij u nadenkt en bewegen combineert, lijkt nóg beter te werken.

Wij helpen u in dit artikel met tips op weg om uw geheugen te blijven trainen.

Sociale contacten hebben een positieve uitwerking op het geheugen

Zo blijkt sociaal contact véél belangrijker te zijn dan tot nu toe vaak werd verondersteld. Denk maar eens aan ouderen die door plotselinge eenzaamheid zowel mentaal als fysiek snel achteruit gaan.

Verbondenheid met anderen is dan ook een psychologische basisbehoefte om sterk in het leven te staan. U kunt nog zo gezond eten, regelmatig sporten of investeren in uw mindset; zonder sociale omgang met anderen mist u een essentieel puzzelstukje in uw zoektocht naar groei, geluk en gezondheid.

Mensen met minder sociale contacten lopen bovendien extra risico op dementie. Hoe dat precies komt is niet bekend. Waarschijnlijk spelen een aantal factoren een rol.

Regelmatig contact met familie en goede vrienden is belangrijk voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Deze eeuwenoude volkswijsheid is terug te zien in hersenactiviteit, en zelfs in de vorm van hersenstructuren. Spreek dus waar mogelijk regelmatig af met uw dierbare. Is het ontmoeten van hen misschien niet altijd mogelijk? Denk dan aan de digitale mogelijkheden zoals bellen, Skypen en Facetimen. Genoeg mogelijkheden om elkaar op een afstand tóch te kunnen zien en spreken.

Onze zorgmedewerkers kunnen u hierbij op locatie ondersteunen.

Voeding en dementie

Uw hersenen verbruiken maar liefst 20 tot 30% van alle energie die u uit uw voeding haalt. Wat u eet is dus ontzettend belangrijk voor uw brein! Steeds meer onderzoeken tonen aan hoe voeding kan helpen bij het voorkomen van ziektes.

Meerdere studies laten zien dat een mediterraan dieet beschermend lijkt te werken tegen dementie. Een deel van de studies vindt dat mensen die een mediterraan dieet volgen, minder vaak dementie ontwikkelen. Ook lijkt het dat het dieet betere mentale vermogens (cognitie) geeft.

Het mediterraan dieet bevat veel groentes, fruit, volkoren producten, peulvruchten en onverzadigde vetten (noten of olijfolie). Het effect lijkt vooral afkomstig van de combinatie van producten. Helaas blijkt niet dat een enkele vitamine of voedingsstof werkt tegen dementie.

Voldoende bewegen is ook goed voor ons brein

Veel onderzoek laat zien dat mensen die voldoende bewegen minder vaak dementie krijgen. Dat is niet vreemd, aangezien bewegen ontzettend gezond is voor de hersenen. Bewegen is dus erg belangrijk. Bovendien is het een uitstekend middel om stress kwijt te raken en de lichamelijke en geestelijke gezondheid te verbeteren.

Men vermoedt dat beweging de doorbloeding van de hersenen en de productie van nieuwe zenuwcelverbindingen stimuleert. Als u altijd al lichamelijk actief was, kunt u daar het beste mee doorgaan zolang dit mogelijk is. Als dit moeite begint te kosten, kunt u ook overstappen op fysiek minder belastende activiteiten.

Ook bij dementie is het belangrijk om in beweging te blijven. Muziek kan daarbij helpen. Het wordt op dit moment veel ingezet in de vorm van muziektherapie. Door muziek komen vaak oude herinneringen weer tot leven, wat een positief effect heeft op dementie. Bovendien is het vaak leuker om te bewegen op bekende muziek en ook nog mee te kunnen zingen.

Nooit te oud om te leren

Het leren van iets nieuws prikkelt ook uw hersenen en heeft een positieve invloed op uw geheugen. Denk bijvoorbeeld aan het leren van een nieuwe taal of plaatsnamen. Waarbij herhaling en beeld heel belangrijk zijn. Gaat u bijvoorbeeld met nieuwe plaatsnamen aan de slag? Plak een kleefnotitie over de plek van de plaatsnaam en zeg deze hardop. Doe dit een aantal keer per dag. Plak er elke dag eentje bij en herhaal. Kunt u aan het einde van de week alle zeven plaatsnamen uit uw hoofd opnoemen? Begin dan opnieuw met zeven andere plaatsen.

En bent u toe aan een nieuwe uitdaging? Probeer dan dagelijks te schaken, te dammen of leer een nieuw muziekinstrument te bespelen. Sudoku’s en puzzels zijn ook een goede manier om uw hersenen uit te dagen. Of speel eens een (strategie)spel op de computer, bijvoorbeeld samen met uw (klein)kinderen!

Hoe doen wij dat bij de Zorg van Toen?

Beweging en ontspanning helpen om fit te blijven, ook op oudere leeftijd. Inspannend bezig zijn zorgt ervoor dat u zich mentaal en lichamelijk fitter voelt en langer de activiteiten kunt blijven doen die u graag doet.

Bij de Zorg van Toen doen we er alles aan om meerdere keren per week bewust bezig te zijn met beweging en ontspanning. Het maken van een wandeling is voor veel van onze bewoners weggelegd. Onze locatie het Fraterhuis St. Jozef in De Bilt heeft een fraai aangelegde tuin met mooie doorkijkjes en een vijver. Tijdens wandelingen komen onze bewoners regelmatig een bankje tegen waar ze kunnen uitrusten en genieten van mooie planten en bloemen. Niet alle bewoners zijn nog even mobiel, maar met hulp van een medewerker en een rollator of rolstoel is er ook veel mogelijk.

Op onze locatie Residentie de Weverij in Oss maakt naast wandelen ook gymnastiek onderdeel uit van ons activiteitenprogramma. En hindernisbaan, overgooien met de bal, balansoefeningen, de armen strekken, zijn onderdelen van de gymnastiekles. Bewegen is extra stimulerend maar als de benen niet zo goed meer willen, is zittend gymnastiek een goed alternatief voor onze bewoners om toch in beweging te zijn. Staand of zittend op een (rol)stoel worden de bewegingen door onze bewoners onder liefdevolle begeleiding van onze fysiotherapeut of activiteitenbegeleider naar eigen vermogen uitgevoerd.

En vanuit deze mooie locatie in Oss wandelen wij met onze bewoners zo het centrum van Oss in waar we genieten van de Brabantse gastvrijheid en de markt op zaterdag.

Muziek en dansen gaan op onze locaties hand in hand. Wij besteden hier veel aandacht aan omdat wij merken dat het onze bewoners goed doet. Muziek van vroeger haalt herinneringen op bij onze bewoners, het maakt emoties los en in combinatie met bewegen is dit extra motiverend. En voor onze bewoners die niet zo goed ter been zijn is zittend dansen een goed alternatief om toch in beweging te zijn.

Spelletjes zorgen voor gezelligheid en plezier bij onze bewoners. Een kaartje leggen, woordspelletjes, sjoelen of een potje biljarten is dagelijks mogelijk. Er moet niks. Er kan van alles.

Samen dingen doen zorgt er niet alleen voor dat onze bewoners beter in hun vel zitten maar zorgt ook voor verbinding en mooie contacten.


Lees ook

Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?

Copyright Zethoven 2022 gemaakt door CustomerScope
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram